misc-6

Apie mus

Mūsų centras šiandien

Naujosios Akmenės kultūros rūmai nuo pat savo atidarymo 1958-aisiais buvo ir iki šiol išlieka svarbiausiu Akmenės rajono kultūros židiniu. Naujo, augančio cementininkų miesto centre iškilę prašmatnūs rūmai spinduliavo ne tik išorinę, architektūrinę kultūrą, bet ir telkė didžius menininkus, dideliu talentu ir darbštumu pažymėtas asmenybes.

Pirmuoju Kultūros rūmų vadovu tapo Bronius Česavičius, jo pradėtus darbus tęsė Jonas Fokas, Alfonsas Rudys, Algis Šarkis, Irena Jokubauskaitė-Šmaižienė, Petras Venckus, Jonas Gintauskas, Algimantas Muturas, Ramūnas Žimantas, Rimantas Rimkus, Rasa Čiutienė.

misc-7

Nuo 2014-ųjų Naujosios Akmenės kultūros rūmams ir juose įsikūrusiam Akmenės rajono savivaldybės kultūros centrui vadovauja Edita Daniela Statkienė. Kultūros centras jungia penkis padalinius:

  • Akmenės (kultūrinių renginių organizatorė Vitalija Žakienė) kultūros namai,
  • Ventos (kultūrinių renginių organizatorė Dalia Tenienė) kultūros namai, 
  • Papilės (kultūrinių renginių organizatorė Dalia Tenienė) kultūros namai,
  • Kruopių (kultūrinių renginių organizatorė Vitalija Žakienė) kultūros namai,
  • Alkiškių (mėgėjų meno kolektyvų vadovė Eugenija Narkuvienė) kultūros namai.

Greta visų rajone dirbančių menininkų, mėgėjų meno kolektyvų vadovų, kultūros gyvenimą puoselėja Naujosios Akmenės kultūros rūmuose dirbantys: direktoriaus pavaduotoja Greta Bučkienė, viešųjų pirkimų specialistė Gita Mačiūnienė, referentė Indrė Karenauskienė, kultūrinės veiklos vadybininkė Jolana Žilienė. Renginių organizavimu rūpinasi kultūrinių renginių organizatorė Erika Gadžij, kultūrinių renginių organizatorė Rugilė Norvaišaitė (nėštumo ir gimdymo atostogose), etninės kultūros specialistė Marija Urbonienė (vaiko priežiūros atostogose). Mėgėjų meno kolektyvams vadovauja Kseniia Rohachova, Irina Popudrenko, vyr. choreografė Birutė Viktoravičiūtė ir choreografė Ieva Miškauskienė, vyr. chorvedė Žydrūnė Kazlauskaitė. Už renginių garsą ir šviesas atsakingas Donatas Rakštys, scenos darbuotojas Tomas Miltenis, kostiumus siuva Birutė Prelgauskienė, o visą ūkį bei tvarką užtikrina aptarnaujantis personalas – ūkio dalies administratorius Alfridas Leliukas, valytojos Irina Norkienė ir Loreta Gecaitė.

Šiuo metu Kultūros centre gyvuoja 49 kolektyvai, subūrę apie 440 meno mėgėjus. Visų mūsų tikslas – kurti, puoselėti ir skleisti aukšto meninio lygio kultūrą rajone. Jo laikomės tvirtai, siekiame atkakliu darbu ir puoselėjame atiduodami visą savo meilę.

Mūsų centro istorija
misc-8

1958 m. iškilę Naujosios Akmenės kultūros rūmai – vienas ryškiausių šio miesto istoriją liudijančių paminklų. Rūmai statyti pagal tipinį 1949 m. projektą, kurį šiam miestui pritaikė architektas Vladas Naujikas. 2003 m. kultūros rūmai įrašyti į Lietuvos Respublikos Kultūros vertybių registrą. 

Simbolinis naujai kuriamo cemento gamyklos darbininkų miestelio centras – Naujosios Akmenės kultūros rūmai – vienas išraiškingiausių stalinistinės epochos architektūrinių pavyzdžių Lietuvoje, turėjusių byloti apie naujosios sovietinės santvarkos pranašumą prieš Vakarus ar „buržuazinę Lietuvą“. Jų meninė ir architektūrinė išraiška įkūnija ankstyvąją sovietmečio ideologų užduotį ugdyti „kultūringą darbo žmonių laisvalaikį“.

Kaip pastebi šios epochos tyrinėtojai, simbolinio architektūros krūvio paieška sovietinėje architektūroje ėmė reikštis pirmaisiais metais po revoliucijos, kuomet „buvo siekiama, kad naujieji proletariato visuomeniniai pastatai būtų dideli ir didingi. [...] Naujųjų visuomeninių pastatų architektūra tarsi erdviškai apipavidalino buvusių herojiškų metų revoliucinę būtį, kūrė erdvę aktyviai masių revoliucinei veiklai“. Tokiu būdu įsivyravo koncepcija, anot kurios architektūra turėjo tapti naujos visuomenės formavimosi paminklu. Vėliau tik teko pasirinkti „paminklinės architektūros“ savybes, geriau įkūnijančias kompozicinę raišką. Stalinizmo ideologams atrodė, kad „lengvi ir elegantiški konstruktyvistų sprendimai neturėjo monumentalumo kokybės, kurios reikalavo nauja epocha“, tad „socialistinio realizmo“ tiesoms įkūnyti buvo pasirinkta monumentali, istoristinių formų bei socialistinio dekoro prisodrinta architektūra.

Architektams teko spręsti sovietinei statybai privalomą socialistinio turinio ir nacionalinės formos klausimą. Šios koncepcijos tikslas buvo padaryti architektūrą lengvai atpažįstamą, t. y. priskirti architektūrą būtent socialistinei politinei santvarkai ir konkrečiai nacionalinei respublikai. Koncepcijos pamatu laikyta klasikos ir liaudies kūrybos dermė: klasicistinė sandara ir elementai įkūnijo imperinį sovietų sąjungos stilių, o nacionalinės formos klausimas spręstas pritaikant etnografinius dekoro elementus. Architektūra buvo savaip „suliteratūrinta“ – priversta „kalbėti“ lozungais: „Štai, pažvelkite, šie rūmai, atspindi Jūsų laukiančią didingą ateitį“.

Lietuvoje susiformavo specifinė kryptis – taikomojo liaudies meno panaudojimas interjeruose, artimas prieškariniam „tautiniam stiliui“ (art deco). Tautinio art deco stiliaus puošmenos ir mediniai baldai buvo įkomponuoti aukštoje klasikinės kompozicijos erdvėje.

Baldus ir šviestuvus Naujosios Akmenės kultūros rūmams kūrė Vilniaus „Dailės“ kombinato specialistai, dailės kūrinius (paveikslus, vitražus, sienų tapybą, skulptūras) – žymūs Lietuvos menininkai (Jonas Švažas, Kazimieras Morkūnas, Sofija Veiverytė ir kt.). Pastato fasadą puošia įkomponuotos originalios gelžbetoninės skulptūros „Šokėjas“ (skulpt. Gediminas Jokūbonis) ir „Lietuvaitė“ (skulpt. Kazys Kisielis). Rūmų prieigose pastatyta „socrealizmo“ stiliaus cementinė skulptūra „Darbininkas“ (aut. Jonas Vasilevičius). Interjerą kūrė architektas Simonas Ramunis.

Šaltiniai: Valdas Petrulis. Naujosios Akmenės kultūros rūmai. In AUTC, nuoroda internete: http://www.autc.lt/lt/architekturos-objektai/924

Daugiau
Turinys atnaujintas, 2025-03-26, 13:55:36